پاورپوینت تجزیه و تحلیل شغل (J.A.)
دسته بندي :
علوم انسانی »
مدیریت
پاورپوینت تجزیه و تحلیل شغل (J.A.)
فرمت فایل : ppt
قابل ویرایش
تعداد اسلایدها : 11 اسلاید
فهرست مطالب:
تعریف سازمان
تعریف شغل
طراحی شغل
شیوه های طراحی شغل
تعریف J.A
مراحل تجزیه و تحلیل شغل
روشهای تجزیه و تحلیل شغل
تجزیه و تحلیل مشاغل مدیریتی و سرپرستی
تنظیم J.D.
تنظیم J.S.
رابطه J.A. & J.S. & J.D
بخشی از اسلایدها :
تعریف سازمان :
یک سیستم اجتماعی است که در آن گروهـــی از افراد برای رسیدن به اهداف مشترک و از پیش تعیین شده آگــاهـانــه و به طور منظم مشارکت می کنند ، لازم بذکر است که سازمان زمانی تشکیل می شود که رسیدن به هدف از عهده یک نفر بر نمی آید .
تعریف شغل :
عبارت است از وظایف از پیش تعیین شده که توســـط واحـد ستادی منابع انسانی ارزیابی و سطح حقوق خاصی برای آن در نظر گرفته می شود.
طراحی شغل :
عبارت است از تعیین و در کنار هم قرار دادن وظایفی که به صورت یک واحــد کاری می تواند توسـط فــردی با مهارتـهای خاصی انجـــام گیرد و پاسخگوی بخشی از نیازهای سازمان باشد .
شیوه های طراحی شغل :
1- روش مهندسی صنایع :
تحت عنوان روش مدیریت علمی از آن یاد شده است.
2- روش ارگونومیک: (Ergonomic)
مسائل زیست شناسی و روان شناسی نیز در آن لحاظ شده است.
3- روش سیستمی
4- روش انگیزشی قابل انعطاف
تعریف J.A. :
1) به زبان ساده ”جمع آوری اطلاعات لازم در مورد یک شغل“
2) J.A. فراینـــدی است کـه از طــریق آن ماهیت و ویـژگیهـای هریک از مشاغل در سازمان بررسی می شود و در مورد آنها اطلاعات کافی جمع آوری و گزارش می شود .
بـا J.A. معـلوم می شود کــه هـر شغــل چـه وظایفــی را شــامــل می شـود و برای احراز آن چـه مهـارتهایی و توانــایی لازم است .
مراحل تجزیه و تحلیل شغل :
1- بررسی کلی سازمان به منظور مطابقت مشاغل با اهداف کلی سازمان
2- تعیین اینکه اطلاعات به دست آمده از J.A. چگونه استفاده خواهد شد
3- انتخاب نمـونه هایی از مشاغـل بـرای مطالعـه و تجـزیه و تحلیل آن
4- کسب اطلاعات لازم با استفاده از روشهای مختلف
5- تنظیم J.D.
6-تنظیم J.S.
7- طراحی شغل با استفاده از اطلاعاتی که در شش مرحله قبل بدست آمده است
8- ارزیابی طــراحی شغــل و انجـــام دادن اصلاحات لازم در صـــورت نیــاز