مبانی نظری وپیشینه تحقیق انعطاف پذیری و چابک سازی سازمانی

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت.
گارانتی بازگشت وجه دارد.
فرمت : doc

تعداد صفحات : 55

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود پنداره

مبانی نظری وپیشینه تحقیق انعطاف پذیری و چابک سازی سازمانی

انعطاف پذیری و چابک سازی سازمانی
مقدمه:
2-3-2- تعاریف و مفاهیم انعطاف پذیری (چابکی):
جدول2-5: خلاصه تعاریف و مفاهیم انعطاف پذیری"چابکی سازمانی" (منبع: پیشنهادی محقق)
2- 3- 3- اهمیت و ضرورت انعطاف پذیری:
قدرت پاسخگويي (واکنش):
شایستگی/ رقابت:
انعطاف پذيري/ قدرت پذيرش:
سرعت/ چابکي:
استراتژی منبع یابی:
مدیریت منابع:
شایستگی ها:
رهبری:
نوع فرآیندها:
ساختاربندی:
آمادگی تغییر:
2- 3- 5- ابعاد انعطاف پذیری:
ستاده (محصولات به عنوان راه حلی جامع برای ارضاء مشتری):
داده (همکاری به منظور افزایش رقابت پذیری یا ایجاد سازمان مجازی):
عوامل تأثیرگذار خارجی (تغییر و عدم اطمینان):
عملیات داخلی (بهره گیری از افراد و اطلاعات):
شکل2-3: ابعاد چابکی از دیدگاه نظام مند (فتحیان و شیخ، 1388)
2- 3- 6- مدل های مفهومی برای سازمان منعطف (چابک):
مدیریت شایستگی های اساسی:
بنگاه مجازی:
توانمندی برای شکل دهی مجدد:
بنگاه مبتنی بر دانش:
شکل 2- 4: (مدل چابکی سازمانی یوسف و همکاران، 1999)
محرک های چابکی:
قابلیت های چابکی:
الف) پاسخگو بودن:
ب) شایستگی:
ج) انعطاف پذیری:
د) سرعت:
فراهم کننده های چابکی:
شکل2- 5: ( مدل چابکی سازمانی شریفی و ژانگ، 2000)
2- 3- 7- نتیجه گیری:
پیشینه تحقیق:
2-4-1- پیشینه مطالعاتی در ایران:
2-4-2- پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور:
جدول 2-6: پیشینه ظرفیت جذب (منبع: پیشنهادی محقق)
منابع فارسی
ب) منابع انگلیسی

انعطاف پذیری و چابک سازی سازمانی

مقدمه:
امروزه دستیابی به موفقیت و بقاء سازمان‏ها مشکل‏ به نظر می رسد و این واقعیت ناشی از ظهور عصر جدیدی است که تغییر یکی از خصوصیات اصلی آن است. سازمان ها برای مدیریت موفق تغییر، تلفیق ساختارها و راهبردهای جدید و دستیابی به فرصت‏های جدید، به سرعت و انعطاف پذیری نیاز دارند. تحولات سریع و پویایی بازارهای رقابتی، دستیابی به انعطاف پذیری را برای سازمان ها بیش از گذشته ضروری کرده است. انعطاف پذیری پدیده ای خودجوش و غیرارادی نیست، بلکه سازمان ها باید عوامل اثرگذار بر انعطاف پذیری را شناسایی و آن ها را ایجاد کنند، داشتن انعطاف پذیری کمک می‏کند تا چالش های کوتاه مدت به موفقیت های بلند مدت تبدیل شوند. سرعت بسیار زیاد تحول محیط و بازارهای رقابتی، فشار مضاعفی را به سازمان ها برای انطباق بسیار سریع به وجود آورده است و تغیرات در سطوح بالا را منجر شده است. چالش سازمان ها برای ایجاد ساختارهای منعطف و ایجاد قابلیت انعطاف پذیری در دنیای متغیر فعلی، بیش از گذشته است (حاجی پور و مرادی، 1389). بنابراین انعطاف پذیری برای متناسب شدن با محیط پرتلاطم کسب و کار در جهت حفظ مزیت رقابتی، یکی از چالش های اساسی فراروی مدیران امروز است (Hatum & Pettigrew, 2006, p.115).
از این رو در این بخش برآنیم که ابتدا به تعاریف و مفاهیم انعطاف پذیری پرداخته و سپس با ارائه سير تکوین مفهوم انعطاف پذیری و انواع آن و ... گامی در جهت آشنایی با این مفهوم مهم برداشته شود.

2-3-2- تعاریف و مفاهیم انعطاف پذیری (چابکی):
امروزه با توجه به جدید بودن بحث انعطاف پذیری تعریف های متنوعی از آن وجود دارد. محققان بسیاری در این زمینه فعالیت و هر کدام تعاریف متعددی را ارائه کرده اند که در زیر تعدادی از آن ها آورده می شود:
یکی از دلایل مشکل بودن تعریف انعطاف پذیری این است که تعاریف اغلب به خاطر شرایط و یا مسائل ویژه مدیریتی، تغییرپذیر هستند (Upton, 1997, p.72). انعطاف پذیری رویکرد اساسی به مدیریت عدم اطمینان محیطی است. انعطاف پذیری سازمانی به عنوان قابلیت پویای سازمان به واکنش فعال به محیط رقابتی در حال تغییر تصور شده است که ممکن است مزیت پایدار برای سازمان به وجود آورد ( Fraser & Holby, 2010) (Ketar & Sett, 2010). به طور کلی، انعطاف پذیری را به عنوان شاخص ارتباط دهنده بین سیستم و محیط خارجی اش برای جذب عدم قطعیت، درجه پویایی سیستم و همچین به عنوان توانایی تغییر و سازگاری می توان در نظر گرفت (Toni & Tonchia, 2005, p.526). همچنین انعطاف پذیری را سودآوری از محیط نیز تعریف می کنند (گلدمن ، 1995) و به عبارتی، انعطاف پذیری بهره گیری از تغییرات به عنوان فرصت‏های ذاتی نهفته در محیط‏ های آشفته است (ون اسن و همکاران ، 2001). انعطاف پذیري به عنوان توانایی سازمان ها براي سازگاري با تغییرات غیرقابل پیش بینی محیطی تعریف شده است و نیازمند توانایی و قابلیت لازم برای واکنش سریع نسبت به محیط می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد سازمان ها دارد (اعرابی و دانش پرور، 1385). چابکی در اصطلاح عملیاتی، ترکیبی است از چند شرکت، که هر کدام دارای مهارت ها و شایستگی های خاص خود بوده و با هم همکاری مشترک عملیاتی دارند. این امر سازمان های همکار (دارای حرفه مشترک) را قادر به انطباق و پاسخگویی به تغییرات مطابق نیازهای محیطی می نماید (مک کینزی و ایتکن ، 2012).
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 5969 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 55

حجم فایل:130 کیلوبایت

 قیمت: 28,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: