ادبیات نظری تحقیق اهمال کاری تحصیلی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
ادبیات نظری تحقیق اهمال کاری تحصیلی


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب::

اهمال کاری تحصیلی:
تاریخچه:
• 4 مولفه ضروری در تعریف اهمال کاری:
• اهمال کاری و شخصیت:
انواع اهمال کاری
چرخه اهمال کاری:
علل ایجاد اهمال کاری:
اهمال کاری و کمال گرایی:
عزت نفس و اهمال کاری:
اضطراب، ترس از ارزیابی منفی و اهمال کاری:
خودنظم دهی و اهمال کاری:
نظریه های مربوط به اهمال کاری:
اهمال کاری در دختران و پسران:
پیامدهای اهمال کاری:
پیشگیری از اهمال کاری:
منابع فارسی
منابع انگلیسی


اهمال کاری تحصیلی:
از مظاهر اهمال کاری پدیدار شدن ویژگی یا صفت اهمال کاری در محیط های آموزشگاهی است که اهمال کاری تحصیلی نامیده می شود. این نوع اهمال کاری یکی از بحث های مهمی است که در سال های اخیر موردتوجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و از آن به عنوان یک عادت بد (چیس ، 2013) و یک مشکل رفتاری یاد شده است که بسیاری از بزرگسالان در کارهای منظم روزانه تجربه می کنند(جانسن و کارتون ،2009) این نوع اهمال کاری به تمایل غیر منطقی برای به تعویق انداختن آغاز، یا کامل کردن یک تکلیف تحصیلی اشاره دارد که فراگیران با وجود قصد انجام فعالیت تحصیلی در زمان مشخص، انگیزه کافی برای انجام آن را ندارند( اینور و همکاران،2011).
اهمال کاری تحصیلی یک پدیده بسیار معمول است و مطالعات اخیر نشان داده اند که 70 درصد از دانش آموزان و دانشجویان وجود اهمال کاری را در فعالیت های علمی، آموزشی خود تایید کرده اند(دمیتر و همکاران،2015)
اهمال کاری تحصیلی به تعویق انداختن کارهای فوری و انجام دادن کارهایی که اولویت کمتری دارند اما برای فرد لذت بخش هستند است. بنابراین انجام دادن وظایف فوری درسی به زمان بعد و گاهی آخرین لحظه اهمال کاری تحصیلی است (میزانی و همکاران،2015)
به نظر می رسد کارهایی که دانش آموزان در وظایف تحصیلی خود به تعویق می اندازند عبارت از تعلل در آماده کردن و ارایه دادن تکالیف، کامل کردن پروژه ها، انجام دادن تکالیف خانگی و حتی آماده شدن برای امتحانات می باشد. در آموزش و پرورش اصطلاح اهمال کاری تحصیلی به طور معمول برای اجتناب و به تاخیر انداختن کارهای تحصیلی اشاره دارد(حسین و سلطان، 2010 به نقل از قراملکی و همکاران،1393).
سولومون و راثبلوم(2010) اهمال کاری تحصیلی را در به تاخیر انداختن وظایف تحصیلی تعریف می کنند. این وظایف شامل آماده شدن برای امتحان، آماده کردن مقالات در طول نیمسال تحصیلی، امور اداری مربوط به مدرسه و حضور مستمر در کلاس ها می باشد .دانش آموزان اهمال کار آمادگی برای امتحان را به شب پایانی موکول می کنند و در نتیجه در زمان امتحان اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. اهمال کاری موجب درجات بالایی از اظطراب و افسردگی در دانش آموز می شود و عزت نفس او را پایین می آورد(لای و سیلورمن ،2012)
اهمال کاری در خصوص تکالیف تحصیلی یک مشکل رایج در میان دانش آموزان است و از مهم ترین علل شکست یا موفق نشدن فراگیران در یادگیری و دستیابی به برنامه های پیشرفت تحصیلی است. اهمال کاری با وظایف تحصیلی در ارتباط است و می تواند به عنوان به تاخیر انداختن تکالیف تحصیلی، بادلایل متفاوتی توصیف شود(فاروغ سیرین ،2011 به نقل از نصری و همکاران،1393)
اهمال کاری در وظایف تحصیلی باعث به وجود آمدن مشکلاتی هم می شود که در تحقیقات مختلفی آنها را بطور اولیه و ثانویه بیان کرده اند مانند کاهش موفقیت دانش آموزان، افزایش مشکلات روانی و جسمانی(فراری و پیچل ،2010)، اضطراب، بی نظمی، سردرگمی و وظیفه شناسی (ریویت ،2011).

تاریخچه:
از نظر تاریخی اهمال کاری براساس دو دیدگاه قابل بررسی است . دیدگاه نخست ، آن را یک پدیده نسبتا" تازه و دیدگاه دوم ، آنرا پدیده تمام زمان ها در نظر می گیرد که در سال های اخیر افزایش یافته است( استیل1، 2010 ) .
براساس دیدگاه دوم هزاران سال است که تعلل به عنوان به عقب انداختن کار امروز به فردا ،ایجاد مشکل نموده است . برای مثال حمورابی پادشاه بابل بر پایه قانون 283 به منظور جلوگیری از اهمال کاری قانون مهلت مقرر برای طرح شکایت را به ثبت رسانیده است . رومیان اهمال کاری را واگذاری کار امروز به فردا دانسته اند و در عصر حاضر نیز توماس هابز ، ارزش شخصی هر فرد را در توانایی وی برای مدیریت و استفاده مؤثر از زمان تعریف می کند . ( استیل 2010 ).
باوجود این تنها در سال های اخیر در زمینه های ایجاد و چگونگی درمان آن توجه شده است .
• 4 مولفه ضروری در تعریف اهمال کاری:
میلگرام(1991 به نقل از میرزایی و همکاران،1391) در تعریف اهمال کاری بر 4 مولفه ضروری تاکید می کند:
1. یک سلسله رفتار تعویق اندازی
2. که منجر به یک محصول رفتاری پایین تر از متوسط شود
3. از آن جا که انجام آن تکلیف برای فرد اهمال کار مهم است
4. به آشفتگی هیجانی منجر می شود.

• اهمال کاری و شخصیت:
اهمال کاری با سه عنصر شخصیتی خودشیفتگی ، ماکیاول گرایی و اختلال اجتماعی در خصیصه هایی همچون تکانشگری بالا ، وجدان گرایی پایین همراه است(لوینز و رایس ،2014).
انواع اهمال کاری
دیون (2013) براین باور است که دو نوع اهمال کاری تحصیلی (فعال و منفعل ) وجود دارد. اهمال کاری تحصیلی فعال اساسا مثبت و سازنده است و یک راهبرد بازدارنده است اما اهمال کاری منفعل بازتاب یک رفتار منفی است که باعث می شود افراد اهمال کار دچار رفتارهای ترس، تردید و دودلی شده و توانایی کار کردن را نداشته باشند(قراملکی و همکاران،1393).
در جای دیگر دو نوع اساسی اهمال کاری معرفی شده است:
1. اهمال کاری رفتاری
2. اهمال کاری تصمیم گیری
اهمال کاری رفتاری تاخیر در تکمیل تکالیف اصلی و فرعی و اهمال کاری تصمیم گیری تاخیر عمدی در تصمیم گیری در برهه های زمانی خاص است (میرزایی و همکاران،1392).
اهمال کاری امری شایع در افراد و به خصوص در زمینه های آکادمیک است اما در واقع برخورداری از این ویژگی در حد متوسط طبیعی است(شیخی و همکاران،1391).
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 11240 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:41 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: